Freshworks publiserer global studie om bruk av og tillit til kunstig intelligens

Etter to år med generativ AI begynner organisasjoner over hele verden nå virkelig å forstå hvordan kunnskapsarbeidere kan bruke disse nye verktøyene i alle viktige forretningsfunksjoner.

Freshworks ga nylig ut sin Global AI Workplace Report 2024, der 7000 ansatte over hele verden og i alle større avdelinger ble spurt om sine erfaringer. En av hovedkonklusjonene er at kunstig intelligens øker arbeidsprestasjonene og gir de ansatte mer verdifullt arbeid.

Like talende er tilliten de ansatte har til kunstig intelligens, til tross for at det stadig stilles spørsmål og uttrykkes bekymring for teknologien. Nesten tre av fire ansatte i undersøkelsen (72 %) stoler på at AI vil tilføre verdi til arbeidsprosessene deres. Enda flere (81 %) stoler på kunstig intelligens fordi de mener at kvaliteten på arbeidet er god, eller at det gjør teamet deres mer produktivt.

Her er noen andre høydepunkter fra studien:


Medarbeiderne bruker AI, ofte uten å være klar over det IT-avdelingene leder ligaen i bruk av AI, med 85 % som bruker det ukentlig. Markedsføringsavdelingen følger hakk i hæl med 80 %, som bruker AIs kreative turbo-boost til raskt å produsere budskap og andre kreative ressurser av høyere kvalitet.

Selv om det fortsatt er bekymring og manglende tillit til kunstig intelligens, tyder rapporten på at ansatte på arbeidsplassen bruker - og drar nytte av - kunstig intelligens i større grad enn de er klar over. Fire av ti ansatte i undersøkelsen antar at de bruker kunstig intelligens på jobben, men oppgir at de ikke vet i hvor stor grad eller hvordan.


Viktige effekter og prestasjonsmålinger Arbeidstakere ser allerede betydelige produktivitetsgevinster ved å bruke AI på jobben. Freshworks De ansatte som ble spurt i rapporten, anslår at AI allerede reduserer arbeidsmengden med tre timer og 47 minutter i løpet av en vanlig arbeidsuke, blant annet ved å oppsummere rapporter, foreslå neste steg og håndtere repetitive oppgaver.

Ved å frigjøre nesten 24 arbeidsdager - eller litt over en måneds arbeid - per år, kan de ansatte ta på seg mer verdifullt arbeid som gir større engasjement.


Balanse mellom tillit og muligheter Medarbeiderne er positive til verdien som kunstig intelligens kan tilføre karrieren deres. Sju av ti ansatte tror at AI vil bidra til at de forblir salgbare. De stoler også på AI-generert arbeid, men med visse forbehold: 69 % ville stolt enda mer på AI med obligatorisk menneskelig gjennomgang.

Det er også en FOMO-faktor i spill, ettersom de ansatte ser på konkurrentene og bekymrer seg for at de blir akterutseilt. Mer enn en tredjedel (37 %) sier at innføringen er drevet av frykt for ikke å innovere raskt nok, og over halvparten (53 %) rapporterer at de presser AI internt for å unngå å bli forbigått av konkurrentene.



Til tross for at USA er episenteret for utvikling av AI-programvare, ligger landet på sisteplass når det gjelder å ta i bruk AI (50 %), ha tillit til AI på arbeidsplassen (59 %) og være komfortabel med å bruke AI (61 %).

For å sette dette i perspektiv er tallene for India og De forente arabiske emirater betydelig høyere i alle kategorier: bruk av AI (75 %), tillit til AI på arbeidsplassen (86 %) og trygghet ved bruk av AI (88 %).

 

For mer informasjon og resultater fra undersøkelsen, last ned hele rapporten via skjemaet nedenfor.

 
Tidligere
Tidligere

Cherwell 2024.1.1 Tilgjengelig

Neste
Neste

Freshworks: De fem viktigste prioriteringene for kundeserviceledere i 2024