Bonnier Nyheter

Med cirka 2500 journalister er Bonnier News Sveriges ledende nyhetsaktør og det største mediekonsernet i Norden. Plattformene deres spenner over alt fra trykte aviser og magasiner til nyhetssider, siste nyheter, TV, podcaster og lyd.

Mediegruppen Bonnier News er igjen en del av Bonnier-gruppen, som blant annet omfatter Adlibris, Bonnier Books, Bonnier Capital, Bonnier Fastigheter, Bonnier News og SF Studios. Bonnier News' omsetning i 2023 var omtrent 10,1 milliarder svenske kroner, og EBITDA var på litt over 1,1 milliarder svenske kroner.

Bonnier News samarbeid med Synerity begynte i februar 2023. De hadde da kommet i en situasjon hvor de egentlig ikke hadde kontroll over sin eksisterende ITSM-løsning.

– På dette tidspunktet hadde vår eksisterende ITSM-løsning vokst seg veldig stor, og vi følte at vi var altfor avhengige av konsulenter. Det var vanskelig for oss å påvirke utviklingshastigheten til systemet, og det hadde blitt litt «ødelagt». Vi bestemte oss derfor for å starte på nytt og anskaffe et nytt ITSM-system. Målet var å finne en erfaren og kompetent partner som raskt og effektivt kunne hjelpe oss med å implementere en ny løsning, sier Christer Johansson, teamleder hos Bonnier News IT.

– Valget falt på Synerity og Freshservice , og vi begynte å jobbe med å flytte saksbehandlingen vår til det nye systemet ganske umiddelbart. For oss var målet å kunne gå fra en klientfunksjon til å kunne drive og utføre selv i stedet. Vi startet driften 1. mai 2023, og allerede seks måneder senere hadde vi oppnådd samme nivå i det nye systemet. Synerity har vært en viktig partner som har inspirert, engasjert og hjulpet oss med å utvikle ferdighetene våre, fortsetter han.

Christer understreker viktigheten av å ha en lokal samarbeidspartner som har mulighet for fysiske møter og som også kan føre dialogen med leverandøren. En klangbunn som kan vise retningen og komme med forslag til forbedringer.  

– Det viktigste for oss var å finne en lokal og nær partner som vi også kunne møte fysisk for ulike typer møter og workshops. Men som også kunne fungere som et filter mot Freshworks . Synerity hjelper oss med å overvåke nyheter og oppdatere oss på hva som skjer med løsningen. Vi har skapt et gjensidig forhold der vi utveksler ferdigheter, og vi får all den hjelpen vi trenger samtidig som vi har mye bedre kontroll nå.

– I tillegg til å signere en støtteavtale, har vi også løpende møter der Bonnier News setter dagsordenen, og Synerity får muligheten til å gi tilbakemeldinger. Vi har en felles innsjekking hver uke der vi for eksempel diskuterer kommende prosjekter. Akkurat nå fokuserer vi mye på å lage ulike former for automatisering for å effektivisere og forbedre arbeidet vårt, fortsetter Christer.

Hva er de største fordelene med Freshservice ?

– Først og fremst enkelheten. Det er veldig brukervennlig og har lav terskel. I starten var det bare IT-avdelingen som var involvert, men med det vellykkede resultatet har flere forskjellige avdelinger sluttet seg til i form av forskjellige arbeidsområder. Selv vaktmestrene håndterer nå sakene sine i samme system. Så er prisen selvfølgelig også en viktig del. Du får mye for pengene, og det er store muligheter til å lage dine egne konfigurasjoner, avslutter Christer Johansson.

« Synerity hjelper oss med å overvåke nyheter og oppdatere oss på hva som skjer med løsningen. Vi har skapt et gjensidig forhold der vi utveksler ferdigheter, og vi får all den hjelpen vi trenger samtidig som vi har mye bedre kontroll nå. »
— Christer Johansson, Team Manager i Bonnier News IT
 

Utfordringen:
Bonnier News hadde ingen større erfaring med prosjektimplementering av IT-løsninger, så et stort ansvar ble tildelt Synerity når det gjaldt å tolke kravene og behovene. På et tidlig tidspunkt ble partene derfor enige om at den beste strategien var å definere og implementere en MVP av Freshservice ved hjelp av Syneritys smidige metodikk for prosjektgjennomføring. Omfanget var Incident Management, Service Request Management med en grunnleggende Service Catalog for IT, integrasjon til One-Login for kontoadministrasjon og også implementering av støtte for saksbehandling. Freshservice for både HR- og økonomiavdelingen.

Løsningen:
Implementeringsprosjektet ble fullført tidlig i mai 2023. I forbindelse med dette ble oppsummeringen av prosjektevalueringen presentert, som ble vurdert på 9 forskjellige punkter, resultatet ble 4,75 av 5. Et viktig mål for Bonnier News var å ikke havne i samme situasjon som de hadde med den eksisterende løsningen. Synerity la derfor ekstra innsats i å lære opp systemadministratorene i løpet av prosjektperioden og la disse ressursene håndtere en stor del av den tekniske konfigurasjonen. Da Bonnier News gikk live med Freshservice , var de svært godt rustet til å effektivt administrere og videreutvikle systemet. Det nære forholdet som partene hadde etablert, fikk fortsette ved Synerity bidro til å definere forvaltningsplanen. Partene har faste forvaltningsmøter én gang i uken med mål om å håndtere løsningens etterslep. Gjennom regelmessige strategiske styringsgruppemøter, støtte Synerity også Bonnier News med blant annet råd og innsikt i ny innovasjon og markedstrender, samt støtte til å ta neste steg med deres kommende initiativer rundt service og support og integrasjon/automatisering.

Utfallet:
Synerity er veldig stolte av utviklingen Bonnier News har gjort de siste to årene. De har gjort klare fremskritt, noe som har resultert i en fullverdig tjenestekatalog med orkestrering av autorisasjonsstyring, onboarding av nye medarbeidere, kapitalforvaltning og flere verdiskapende integrasjoner. Bonnier News har også fortsatt sitt ESM-initiativ ved å etablere ytterligere 3 avdelinger, inkludert Facilities. Det mest bemerkelsesverdige er at Bonnier News gjorde dette mer eller mindre helt selv, hvor Synerity gir veiledning for å sikre at virksomheten når sine fastsatte mål.

Tidligere
Tidligere

Akind Group