Halmstad Energi og Miljø (HEM)
Halmstads Energi och Miljö AB (HEM) er kommunens heleide energi- og avfallsselskap som leverer strøm, oppvarming, kjøling, avfallshåndtering og energitjenester til både bedrifter og private husholdninger.
Helt siden HEM ble grunnlagt i 2006 har de fokusert på å sette bærekraft i sentrum for arbeidet med å skape en enkel og miljøvennlig hverdag for kundene sine. Konsernet inkluderer også datterselskapet Halmstads Energi och Miljö Nät AB, og de to selskapene har en samlet omsetning på omtrent 1,2 milliarder svenske kroner og rundt 300 ansatte.
Etter mange års arbeid i byens felles IT-plattform, bestemte HEM seg for å begynne å undersøke alternativene for å prøve å finne en løsning der alle avdelinger i selskapet kunne jobbe i samme verktøy.
– Da jeg begynte i HEM for omtrent tre år siden, la vi ut på en reise for å finne en bedre og mer effektiv måte å jobbe på. Det fungerte ikke særlig bra å jobbe i IT-plattformen som var eid av byen, og vi hadde dårlig kommunikasjon mellom avdelingene internt ettersom alle jobbet i forskjellige systemer. Vi ønsket å finne en løsning som kunne samle alle avdelingene i samme verktøy, og det var da Freshservice opp som et spennende alternativ, bemerker
Jesper Ottosson, tidligere leder for IT-infrastruktur hos HEM.
– Det var vår innkjøpte programvareleverandør Atea som foreslo Synerity som en svensk partner. Vi startet helt fra bunnen av med det nye systemet og har fått utrolig mye hjelp fra Synerity siden dag én. Faktisk var vi i gang etter bare én måned. Konsulentene er veldig lydhøre for våre behov og er aldri mer enn en e-post eller telefonsamtale unna, fortsetter han.
Når det gjelder fordelene med Freshservice Som produkt vektlegger Jesper at løsningen er enkel å bruke uansett kunnskapsnivå. Men også at den er moderne, skalerbar og kan integreres med mange andre systemer.
- Jeg ville si det Freshservice Den store styrken er at den er så brukervennlig, samtidig som løsningen er svært utviklingsbar og har et bredt spekter. Vi synes det er morsomt og inspirerende å jobbe i systemet og har forbedret den interne kommunikasjonen mellom våre ulike avdelinger. Det er også gjort mye automatisering som sparer både tid og penger.
– Vi bygger kontinuerlig opp kunnskapsbasen vår med mål om å kunne administrere og håndtere den daglige driften av systemet selv. Men vi har fortsatt tette kontakter med Synerity , og det er også planer om at HEM skal begynne å bruke mer av Freshworks løsninger som Freshdesk , Freshsales and Freshmarketer, avslutter Jesper Ottosson.
« Jeg ville si at Freshservice «Den store styrken er at den er så brukervennlig, samtidig som løsningen er svært utviklingsvennlig og har en stor bredde. »
Utfordring:
Halmstads Energi och Miljö (HEM) hadde flere forretningsenheter – energi, avfall, miljø – som trengte en mer strukturert måte å motta, distribuere og følge opp saker på. Mye ble håndtert i forskjellige systemer og e-postflyter, noe som gjorde det vanskelig å få et helhetlig bilde, følge tjenestenivåavtaler og skape en enhetlig tjenesteleveranse internt. De trengte moderne ITSM-støtte som kunne tilpasses kommunal drift og som ikke krevde en tung implementering.
Løsning:
Synerity levert Freshservice lisenser og gjennomførte implementeringen i 2023. Vi satte opp en tjenestekatalog, saksflyt og roller basert på HEMs egne prosesser og supplerte med opplæring slik at organisasjonen raskt kunne begynne å jobbe i systemet. Fokuset var å gjøre løsningen enkel å administrere og bygge videre på, slik at HEM selv kan legge til flere prosesser og avdelinger etter hvert som behovet oppstår.
Resultat:
Med Freshservice HEM har et enhetlig saksbehandlingssystem der saker ikke går tapt og der servicenivåer kan måles og følges opp. Brukerne opplever en tydeligere struktur, behandlingen går raskere og ledelsen har bedre informasjon for forbedringer. Synerity Etter implementeringen har fortsatt som en støttende partner med kontinuerlig støtte og rådgivning for å optimalisere bruken og sikre at løsningen fortsetter å skape verdi over tid.