Type

Akinds familie av selskaper inkluderer merkevarene Academic Work, Winona, Brights og Crowd Collective. Alt med det felles målet å frigjøre vekstpotensialet for mennesker og bedrifter. Ved å jobbe hardt og ambisiøst har de gått fra å være en liten startup til å bli en internasjonal aktør.

Siden oppstarten i 1998 har Akind Group vokst til å omfatte mer enn 10 000 ansatte i dag og har en omsetning som overstiger 450 millioner euro.

Bemanning og rekruttering har alltid vært Akinds kjernevirksomhet og gjennom årene har Academic Work hjulpet mer enn 170 000 unge talenter med å finne jobb, samtidig som de har gitt kundene like mange nye kolleger. Med hovedkontor i Stockholm, har Akind for tiden virksomhet i seks land, mer enn 10 000 ansatte, en omsetning på over 450 millioner euro, samtidig som den fortsetter å vokse hele tiden.

Det at en bedrift vokser er selvsagt positivt, men det medfører også visse utfordringer når det gjelder informasjonshåndtering og koordinering av IT-infrastrukturen. Et eksempel kan være hvordan man sikrer at flere avdelinger kan jobbe i samme system uten å risikere datasikkerhet.

– Da jeg begynte i bedriften for 12,5 år siden jobbet vi i felles postkasse. Vi kjøpte så inn en løsning for kundeservice og support, som fungerte bra frem til General Data Protection Regulation (GDPR) trådte i kraft. Dette gjorde at alle grupper ikke lenger kunne ha tilgang til alle filer, og for å sikre sikkerheten måtte vi begynne å se på andre plattformer, sier Sebastian Lundbäck, teknisk applikasjonsekspert i Akind.

– Valget falt på Freshservice , som kunne tilby funksjonene vi var ute etter og som har et brukervennlig grensesnitt. Den store gevinsten er at vi kan fortsette å jobbe i samme system uten å ha tilgang til hverandres filer for dets skyld. Vi har bygget vårt eget leieforhold Freshservice og jobber med arbeidsområder, hvor hver gruppe har sitt eget grensesnitt (UI), fortsetter han.

Akind-bedriftsfamilien har lokale kontorer i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland og Sveits.

Sebastian understreker at det har vært en stor fordel å ha en svensk partner, og at det i mange tilfeller er betydelig enklere å samarbeide med en lokal aktør som lettere kan sette seg inn i virksomhetens behov og utfordringer.

- Synerity har vært med siden starten av vår reise med Freshservice og er og har vært en stor støtte og en viktig klangbunn. Det er et stort pluss å ha en lokal partner som også forstår vår organisasjon. Konsulentene dine har vært viktige brikker i puslespillet og er virkelig verdt en gullstjerne hver. Vi jobber tett med både salgs- og konsulentorganisasjonene og de kjenner våre interessenter godt.

– Ett av mange eksempler hvor vi hadde stor hjelp Synerity er migreringen av arbeidsplassene våre. Dette er store prosjekter i seg selv hvor man må flytte med alle sakene. Da er det utrolig viktig å ha en nær partner som virkelig forstår virksomheten og brenner for å finne løsninger. Det er alltid utviklingspotensial i systemet og med det følger også nye utfordringer. Men alt blir lettere når man har erfarne og løsningsorienterte konsulenter å leke med, bemerker Sebastian Lundbäck.

Et av mange eksempler hvor vi fikk god hjelp Synerity er migreringen av arbeidsplassene våre. Dette er store prosjekter i seg selv hvor man må flytte med alle sakene. Da er det utrolig viktig å ha en nær partner som virkelig forstår virksomheten og brenner for å finne løsninger. "
— Sebastian Lundbäck, teknisk applikasjonsekspert i Akind
 

Utfordringen:
En av de største utfordringene for Akind var at deres support- og driftsavdeling hadde vokst ut av sitt nåværende system og nå var på utkikk etter en mer skalerbar og moden IT-saksbehandling.

Løsningen:
Synerity hjalp i begynnelsen av 2021 Academic Work (nå Akind) med å introdusere Freshservice , først for IT-avdelinger og deretter også for resterende drift som var aktiv i saksbehandlingssystemet som ble erstattet av Freshservice . Etter en vellykket implementering ble omtrent 250 000 saker senere samme år migrert fra det gamle systemet til Freshservice . Synerity var pådriver i dette arbeidet i nært samarbeid med Academic Works prosjektgruppe samt Freshworks .

Utfallet:
I løpet av prosjektets første fase ble en mer skalerbar, moderne og kraftig plattform for saksbehandling levert til cirka 25 virksomheter innen Academic Work i flere land. Arbeidet har fortsatt kontinuerlig og i dag har Akind økt sitt engasjement og flere virksomheter kommer til Freshservice for deres saksbehandlingsbehov. Med den store endringen i Freshservice (introduksjonen av Workspaces og Business Agents) Akind har gjort innsparinger i form av lavere lisenskostnader uten tap av funksjonalitet. Under dette fine samarbeidet, Synerity etablert seg som Trusted Advisor i Akind og som strategisk partner.