Saksbehandlingssystem innen IT

Lesetid: 5-10 min

System for saksbehandling

Enten du er en intern eller ekstern leverandør av IT-tjenester, trenger du et system for å håndtere alle saker og spørsmål som kommer inn fra organisasjonen. Det kan være hendelser, problemer, spørsmål, bestillinger eller endringer som skal følges opp, løses og dokumenteres. Alt for å oppfylle organisasjonens krav og behov.

Hva er et saksbehandlingssystem?

Et saksbehandlingssystem er en type programvare som IT-organisasjonen bruker for å holde oversikt over saker som skal håndteres. Det finnes en rekke ulike systemer, men de fleste inneholder grunnleggende funksjoner som å klassifisere, registrere, prioritere og tildele saker til ansvarlige og saksbehandlere.

Saksbehandlingssystemer innen IT omtales ofte som ITSM-systemer. IT Service Management (ITSM) er et konsept som beskriver hvordan kunder (forretningsorganisasjoner) og leverandører (IT) kan samarbeide om å skape, vedlikeholde og forbedre IT fra et tjenesteperspektiv.

En av de viktigste fordelene med et saksbehandlingssystem er at det hjelper IT-supportpersonalet med å håndtere arbeidsmengden mer effektivt, slik at de kan innfri forventningene til virksomheten og de ansatte. Ved å registrere og organisere alle saker på en strukturert måte kan du enkelt få oversikt over hvilke saker som har høyest prioritet, og hvilke som kan håndteres på et senere tidspunkt.

 
 

4 punkter om hva et typisk saksbehandlingssystem inneholder:

  • Opprett nye saker:

    Brukere kan opprette nye saker ved å rapportere et problem eller sende en forespørsel til IT-support.

  • Saksbehandling:

    IT-support kan administrere og spore saker fra start til slutt. Dette omfatter tildeling av saker til ulike grupper og/eller enkeltpersoner, prioritering av problemer, oppdatering av status og lukking av saker når problemet er løst.

  • Opptrapping:

    Hvis en sak ikke løses innen en viss tid, kan saken automatisk eskaleres for å få mer oppmerksomhet.

  • Rapporter og analyser:

    Systemet kan generere både automatiske og manuelle rapporter for analyse og beslutningsstøtte.

 

4 punkter om fordelene ved å bruke et saksbehandlingssystem:

  • Økt effektivitet:

    Ved å bruke et saksbehandlingssystem kan IT-supporten håndtere saker effektivt, noe som fører til økt produktivitet og færre avbrudd.

  • Bedre kommunikasjon:

    Systemet er et sentralt sted der brukerne kan rapportere problemer og IT-support kan svare på spørsmål. Dette forbedrer kommunikasjonen og reduserer misforståelser.

  • Forbedret kundeopplevelse:

    En rask og effektiv problemløsning forbedrer kundeopplevelsen.

  • Bedre sporing og analyse:

    Systemet gir en detaljert logg over alle saker, som kan brukes til å analysere problemområder og forbedre IT-støtten over tid.

 
 

Oppsummert er et saksbehandlingssystem en viktig del av en IT-organisasjons evne til å levere IT-tjenester på en effektiv måte. Saksbehandlingssystemer gjør det mulig for organisasjoner å håndtere spørsmål og problemer som oppstår på en effektiv måte, noe som resulterer i økt produktivitet og en bedre kundeopplevelse.

 

 

Vil du vite mer om hvordan Synerity kan hjelpe deg med saksbehandlingssystemer?
Ta gjerne kontakt med oss!

Tidligere
Tidligere

Hvordan en negativ medarbeideropplevelse kan påvirke bedriftens resultater og omdømme.

Neste
Neste

Freshdesk vs Zendesk - Hvilken plattform er best for din virksomhet?