IT Operations Management (ITOM)

 
 

IT Operations Management (ITOM) er det daglige operative arbeidet.

ITOM og ledelse av IT-drift

IT Operations Management (ITOM) er praksis, prosesser og prosedyrer for å administrere og sikre kostnadseffektiv IT-drift. ITOM går ofte ubemerket hen og fungerer som den "usynlige hånden" som holder programvare, maskinvare og tjenester i gang, hver dag, 24 timer i døgnet. Når det oppstår hendelser, er ITOM-teamene de første til å reagere, og ITOM-rutiner brukes for å få ting raskt i gang igjen. Hvis du lærer mer om IT Operations Management, får du en bedre forståelse av hva som skjer i kulissene og hvordan vi kan hjelpe deg med å holde kritiske applikasjoner og infrastrukturer i gang.

ITOM er en viktig komponent i enhver virksomhet. ITOM brukes til å sørge for at IT-systemene er sikre, pålitelige og kompatible. ITOM bidrar også til å effektivisere prosesser og redusere manuelt arbeid, slik at du kan fokusere på mer proaktive oppgaver. Ved å optimalisere ITOM kan du sørge for at IT-systemene fungerer effektivt, noe som gir et solid grunnlag for vellykket IT-drift.

I denne teksten vil vi definere ITOM og lære mer om hvordan det fungerer. Vi belyser fordelene og utfordringene med ITOM og gir et grunnlag for å komme i gang.

ITOM beskriver de enkelte prosessene og tjenestene som administreres av en IT-avdeling - dette omfatter administrative prosesser, maskinvare- og programvarestøtte og tjenester for interne og eksterne kunder. Effektiv ITOM sikrer tilgjengelighet, ytelse og effektivitet for organisasjonens tjenester og prosesser.

ITOM definerer metodene som IT bruker for å administrere tjenester, support og distribusjon for å sikre kontinuitet, kvalitet og pålitelighet.

 
 

Fellesfunksjoner innen ITOM

ITOM

ITOM sikrer at infrastruktur, tjenester og applikasjoner er stabile og tilgjengelige.

Nettverk og kommunikasjon
Omfatter utstyret som trengs for å levere ekstern og intern kommunikasjon for en organisasjon - dette inkluderer konfigurering av nettverk, regulering av kommunikasjon med eksterne servere via brannmurer, sikkerhet og administrasjon av interne systemer som telefoni.

Servicedesk og support
ITOM dekker tjenester og problemer som oppstår i forbindelse med blant annet servere, nettverk og virtuelle maskiner. IT-driftsledere er ansvarlige for å kommunisere og informere om hendelser, administrere sikkerhetskopiering av data, implementere planer for katastrofegjenoppretting og kontrollere tilgjengeligheten.

ITOM Fersk

Servere og andre enheter
IT Operations administrerer servere, virtuelle maskiner og andre enheter, og spiller en nøkkelrolle i den daglige driften av servere som kjører kritiske forretningsapplikasjoner. Ansvarsområdene kan omfatte oppdatering, oppgradering og vedlikehold. ITOM er også ansvarlig for IT-ressurser som stasjonære datamaskiner, nettbrett, mobile enheter, telefoner og bærbare datamaskiner.

Sikkerhet, tilgjengelighet og ytelse
er viktige områder, spesielt etter hvert som virksomheter ekspanderer og behovet for teknologi, programvare og andre ressurser øker. ITOM tar ansvar for dette stadig voksende utvalget av tjenester og løsninger. ITOMs førsteprioritet er å sørge for at alle disse tjenestene og applikasjonene er stabile, sikre og tilgjengelige.

Overvåking og hendelseshåndtering
ITOM omfatter overvåking av nettverk, servere, IP-adresser og svitsjeporter, styring av båndbredde og nettverkskonfigurasjoner, analyse av brannmurregler, logger og policyer, sporing av applikasjonsbruk og overvåking av lagringsenheter.

Overvåk tilstanden til tjenester og infrastruktur, og reager på viktige hendelser som oppstår. Event Management gir intelligent hendelses- og varslingsanalyse for å sikre kontinuitet i tjenestenes ytelse. Event Management mottar og behandler hendelser via ITOM/ITSM-plattformen.

 

Fordeler med ITOM og hvordan du kommer i gang

Effektiv ITOM gir organisasjonen en rekke fordeler. Blant annet kan man forutse problemer, minimere brukerpåvirkningen og automatisere prosesser. Dette fører til reduserte kostnader, økt sikkerhet, bedre kundetilfredshet og økt produktivitet.

Forutse problemer
ITOM-systemer/-plattformer bidrar til å samle inn og tolke data. Data som samles inn, omfatter skydata, IT-infrastruktur, logger, beregninger og hendelser.

Minimere innvirkningen på brukerne
ITOM gjør det mulig å forebygge noen problemer før de oppstår, og ITOM hjelper deg med å minimere innvirkningen på sluttbrukerne før de opplever et problem.

Med ITOM kan du identifisere rotårsaker raskere og mer nøyaktig ved å korrelere endringer og hendelser. Du kan utnytte innsikten til å samarbeide på tvers av team og samtidig iverksette tiltak basert på veiledede anbefalinger for å eliminere avbrudd og tjenesteforringelse og styrke medarbeiderne ytterligere.

Automatiser arbeidsflyter på tvers av team
ITOM gjør det mulig å automatisere arbeidsflyter på tvers av team for å eliminere unødvendige manuelle prosesser og overleveringer, noe som gir de ansatte kraftfull, handlingsrettet innsikt som enkelt kan deles på tvers av team. En innlært kunnskapsbase forkorter gjenopprettingstiden og forenkler repetitive oppgaver når du har forhåndsbygde spillbøker og arbeidsflyter med lite eller ingen kode.

Utfordringer med ITOM

Datasikkerhet
Team som fokuserer på å levere enheter, nettverk og programvare, vil etter hvert støte på datasikkerhetsproblemer. Heldigvis vil ikke teamet ditt være det første til å gjøre det. De fleste team vil dele opp sensitivt arbeid i en arbeidsflyt som er rettet mot disse sårbarhetene og sikrer dem trinn for trinn. Ved å dokumentere denne arbeidsflyten og bruke et godt verktøy for å administrere den, kan du sikre at teamet ditt tar de nødvendige grepene for å sikre de mest verdifulle ressursene dine.

Automatisering
Mange team ønsker å automatisere for å forbedre effektiviteten og sikkerheten i arbeidsflyten. Spørsmålet blir raskt hvilket nivå av innsats som rettferdiggjør det kostbare arbeidet med å skape en automatisering. Prosesser som er overautomatiserte, gir lite rom for nyanser, og problemer som er underautomatiserte, tar for mye tid og krefter. Mange strategier tar utgangspunkt i antall oppgaver og automatiserer det en medarbeider trenger å gjøre mer enn én gang om dagen.

ITOM vs. ITSM

ITOM er en del av IT Service Management, eller ITSM. Tenk på ITSM som helheten av aktiviteter som en organisasjon utfører for å administrere IT-tjenester. ITOM er den delen som omhandler de daglige aktivitetene som fokuserer på vedlikehold av infrastruktur, enheter, komponenter og applikasjoner.

Selv om begge er strategier for IT-styring, er IT-tjenesteledelse(ITSM) og ITOM to forskjellige konsepter.

ITSM omfatter aktiviteter som en organisasjon gjennomfører for å administrere IT-tjenester gjennom hele livssyklusen, inkludert strategisk planlegging, tjenesteadministrasjon, servicedesk, tjenesteforbedringer og -endringer, mens ITOM tar seg av de daglige aktivitetene.

ITOM-løsninger

Syneritys ITOM-plattformer hjelper organisasjonen din med å gjøre proaktivt arbeid til en realitet ved å forutse problemer før de påvirker brukerne eller virksomheten, forebygge problemer, automatisere arbeidsflyter og endre måten IT-teamene samarbeider på. Syneritys ITOM-løsninger gir praktisk innsikt i ITOM-arbeidet og gjør det mulig å utnytte funksjoner for rask tilbakemelding og levering av data fra de digitale tjenestene, slik at de kan fungere 24/7.

 
 
 
 

Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål om ITOM.